Prowadzenie własnego biznesu wymaga od osoby określonych umiejętności. Niektóre z nich można w sobie wykształcić poprzez liczne ćwiczenia, uczestnictwo w kursach oraz szkoleniach, inne można nabyć tylko poprzez doświadczenie zawodowe. Z tego też względu tak ważne jest to, aby podejmując decyzję o prowadzeniu własnej firmy, zastanowić się nad tym, czy jesteśmy w stanie sprostać temu zadaniu, czy będziemy potrafili odnaleźć się w sytuacjach stresowych, czy będziemy wiedzieć jak rozwiązywać konflikty, oraz reagować na nieprzyjemne być może informacje pojawiające się w mediach.
Umiejętności menedżerskie
Osoby, które nie posiadają żadnego doświadczenia zawodowego, powinny zdecydować się na udział w kursach, które pomogą im zrozumieć zasady związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, pomogą im opanować trudną sztukę prowadzenia negocjacji, oraz łagodzenia wszelkiego rodzaju sporów. Natomiast osoby, które posiadają już określone doświadczenie zawodowe, muszą się zastanowić nad tym, w jaki sposób mogą je wykorzystać w swojej własnej firmie, czy jest ono tak duże, że dzięki niemu będą mogli prowadzić własną firmę, czy też raczej konieczne jest zdobycie określonych umiejętności oraz wiedzy, które na stanowisku szefa firmy zawsze się przydają.
Asertywność
Asertywność, to niewątpliwie jedna z tych cech, które są niezbędne do prowadzenia własnej firmy. Przyszły właściciele firmy musi się nauczyć nie tylko słuchać swoich podwładnych, ale musi potrafić im odmawiać, w taki sposób, aby nie poczuli się urażeni. Ważne jest również wskazywanie powodów, dlaczego podjęta została taka decyzja tak, aby pracownik nie miał wątpliwości, co do tego, że został potraktowany niesłusznie. Właściciel firmy musi nauczyć się również przekazywać swoje kompetencje podwładnym, rozdzielać pomiędzy nimi poszczególne zadania, oraz doceniać ich sukcesy. Nie może zapominać o tym, że porażki mogą się zdarzyć nawet najlepszym pracownikom.
Motywowanie pracowników
Właściciel firmy musi także potrafić motywować swoich pracowników do jeszcze lepszej pracy. Musi mieć świadomość tego, że możliwość otrzymania wyższego wynagrodzenia nie zawsze działa motywująca na pracownika, który czuje się na przykład niedoceniany. Dlatego też tak ważne jest empatie, wychwytywanie wszystkich sygnałów płynących od pracowników, oraz ich bardzo uważne słuchanie. Decydując się na pełnienie stanowiska szefa, nie można zapominać o tym, że to my sami stajemy się przykładem dla pracowników, że nasze zaangażowanie w pracę oraz sposób jej wykonywania będzie decydować o tym, jak będą się angażować w swoją pracę pracownicy.
Bardzo fajny, wartościowy wpis. Nie warto również zapominać o stworzeniu sobie wygodnego i przede wszystkim funkcjonalnego miejsca do pracy. W końcu nigdy nie wiadomo jak szybko rozwinie się nasz biznes i czy później będziemy jeszcze mieć na to czas. Lepiej myśleć wcześniej. 🙂