Czy nauka języków obcych w przedszkolu ma sens?

Filed in Edukacja by on 20 grudnia 2016 0 Comments

Odkąd wprowadzono do programu nauczania klas 1-3 szkoły podstawowej obowiązkowy język angielski, znacząco wzrosło zainteresowanie nauką języków obcych małych dzieci. Rozpoczęcie nauki  w wieku przedszkolnym może okazać się dla maluchów doskonałą zabawą, w czasie której oswajają się stopniowo z obcą wymową. Jak pokazują badania, im wcześniej dziecko zacznie przyswajać język obcy, tym w przyszłości będzie miało mniej problemów z akcentowaniem, wymową i swobodą w rozmowie. Dzieci, które juz w przedszkolu uczą się języków obcych doświadczają w wieku szkolnym mniej frustracji i barier językowych aniżeli dzieci, które wcześniej nie miały z językiem obcym do czynienia.

Dzieci, co zostało udowodnione już dawno, uczą się i przyswajają nowe informacje znacznie szybciej niż osoby dorosłe. W przypadku małych dzieci przyswajanie języka obcego odbywa się na takich samych zasadach jak nauka języka ojczystego, za pomocą obserwacji i słuchania. Dlatego też szybko opanowują one podstawy języka, którym zostają otoczone. Język obcy należy jednak wprowadzić do życia malucha w sposób mądry, stąd rosnąca popularność języków obcych w przedszkolach.

Im mniejsze dzieci, tym zajęcia językowe w przedszkolu powinny być krótsze i bardziej różnorodne. Nie można bowiem zapominać, że przedszkolaki szybko się nudzą i tracą koncentrację. Najlepszym rozwiązaniem są więc lekcje trwające maksymalnie kilkanaście minut, po których następuje przerwa na zabawę. Jak mówi wychowawca z przedszkola językowego Wilanów ” w czasie trwania zajęć mali uczniowie powinni mieć możliwość swobodnego poruszania się i korzystania z zabawek”. Dzięki temu nie będą one kojarzyć nauki języka obcego z czymś nieprzyjemnym i nudnym. Będzie to dla nich po prostu kolejna okazja do zabawy. Wiele zależy w tym przypadku także od samych nauczycieli. W czasie trwającej kilkanaście minut lekcji w przedszkolu muszą oni przekazać swoim podopiecznym porcję wiedzy, a przy tym ich zaciekawić. W tym celu stosuje się najczęściej różnego rodzaju sprzęt – tablice interaktywne, kasety magnetofonowe, wydruki z rysunkami itd.  Im bardziej zajęcia są urozmaicone, tym lepsze będą wyniki osiągane przez dzieci.

Uczyć języków obcych mogą się już małe dzieci, nawet trzylatki. Chłoną one bowiem dużo informacji i z łatwością przyswajają sposób wymowy właściwy dla danego języka. Stopniowe i umiejętne wprowadzanie nowej porcji wiedzy przełoży się na rozwijanie ich znajomości języka obcego. W przypadku dzieci główny nacisk kładziony jest nie na gramatykę, ale przede wszystkim na wymowę.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *