Zawód sekretarki to jedna z najbardziej niedocenianych profesji. W kulturze masowej utrwala się stereotyp niezbyt inteligentnej, młodej i atrakcyjnej kobiety, której jedynymi zadaniami są odbieranie telefonów, robienie kawy i mówienie petentom że „szef jest zajęty”. Stereotyp ten nie ma jednak nic wspólnego z rzeczywistością, ponieważ pozycja sekretarki ma bardzo ważne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Sekretarka jest często pierwszym pracownikiem firmy, jakiego spotyka jej potencjalny partner lub klient. Od niej zależy także organizacja pracy osób piastujących stanowiska kierownicze. Właściwe sprawowanie tego niezwykle odpowiedzialnego stanowiska może być trampoliną do dalszej kariery. Kluczem do takiego awansu jest stałe podnoszenie kwalifikacji, dla którego najlepiej przysłuży się szkolenie dla sekretarek.
Umiejętności wymagane od każdej sekretarki można podzielić na twarde i miękkie. Do tych pierwszych zalicza się zarządzanie korespondencją, prowadzenie kalendarza, organizowanie spotkań i wyjazdów, znajomość języków obcych oraz komputerowych programów biurowych itp. Do tych drugich – kulturę osobistą, komunikatywność, wytrzymałość na stres i zdolność do pracy pod presją, asertywność, sumienność. Duże firmy często wysyłają swoje sekretarki na szkolenia, w ramach których ugruntowują one posiadane już umiejętności oraz nabywają nowe kompetencje.
Szkolenie dla sekretarek jest zazwyczaj projektowane pod kątem wspomnianych dwóch rodzajów kompetencji. Te zorientowane na umiejętności twarde obejmują techniki zarządzania biurem, kursy języków obcych, naukę obsługi nowych programów komputerowych oraz elementów wiedzy z zakresu księgowości czy prawa. Nie mniej ważne są kursy sprofilowane na umiejętności miękkie, na których sekretarki uczą się zasad skutecznej komunikacji, kształtują umiejętność zachowania się w trudnych sytuacjach, poznają sposoby na efektywne reprezentowanie firmy poprzez własny wizerunek. Także szkolenia z efektywnego zarządzania czasem lub stosowania zasad savoir-vivre w codziennej pracy mogą się w pozytywny sposób przełożyć na jakość pracy sekretarki.
Ponieważ oferta szkoleniowa jest bardzo szeroka, wybór właściwego kursu może stanowić twardy orzech do zgryzienia. Generalnie zaleca się wybierać kursy skupione na jednym konkretnym aspekcie pracy sekretarki, a pomijać te reklamowane jako uczące „wszystkiego po trochu”. Dwudniowe szkolenie z programem obejmującym całokształt pracy sekretarki dla doświadczonego pracownika będzie stratą czasu, ponieważ nie dowie się on tam niczego nowego. Najefektywniejsze szkolenie dla sekretarek będzie mieć formę interaktywnych warsztatów opartych na symulowaniu realnych sytuacji, z jakimi sekretarka może się spotkać w swojej codziennej praktyce. Szkolenia o charakterze podstawowym są dobre jedynie dla osób początkujących bądź dopiero ubiegających się o taką posadę. Niezależnie od treści merytorycznej, ważne jest także aby szkolenie było prowadzone przez kompetentnych trenerów dla małych grup.