Transport krajowy oraz międzynarodowy to usługi ściśle powiązane z rozwojem gospodarki, efektywnością gospodarki oraz ogólnym stopniem rozwinięcia danego kraju. Wysoka jakość usług transportowych przyczynia się do rozkwitu gospodarki na arenie krajowej oraz międzynarodowej. Gospodarka i transport to dwa współzależne ogniwa.
Transport towarów jest uzależniony od konkretnego zapotrzebowania, które jest napędzane poprzez rozwój gospodarki. Natomiast rozwój gospodarki zależny jest od usług transportowych oraz od jakości tych usług. Czym zatem jest jakość usług transportowych? Jakość jest odpowiedzią na oczekiwania klientów. W przypadku branży związanej z usługami przewozu towarów głównymi kryteriami jakości są terminowość oraz bezpieczeństwo towaru. Są to dwa nadrzędne elementy, których oczekują klienci zlecający dane zadanie firmie transportowo-spedycyjnej.
Problematyka jakości w praktyce
Firmy transportowe obejmujące swym zasięgiem zarówno przewozy towarów na rynku krajowym jak również oferujące transport międzynarodowy, aby zdobyć klienta i jego satysfakcję muszą zadbać o wysoką jakość oferowanych usług. Co to oznacza w praktyce? Każdy klient zgłaszający się do firmy usługowej transportowej oczekuje, że jego zlecenie zostanie potraktowane priorytetowo. Dodatkowo, oczekuje współpracy z najwyższej klasy specjalistami, którzy zadbają o wszelkie szczegóły związane z transportem i wyborem odpowiedniego środka transportu, a także będą służyć radą w razie jakichkolwiek pytań. Natomiast na etapie realizacji przewozu ładunku klienci firm przewozowych oczekują, żeby powierzony towar dotarł bezpiecznie, bez żadnych uszkodzeń do wskazanego miejsca docelowego oraz aby dotarł w ustalonym, konkretnym terminie. Dodatkowo, klienci oczekują bezproblemowego załadunku i rozładunku towarów oraz zorganizowania wszelkiej niezbędnej dokumentacji związanej z przewozem.
Spełnienie wszystkich powyższych oczekiwań będzie oznaczało wysoką jakość przeprowadzonych usług. Oczywiście wszystkie firmy reklamują się hasłami związanymi z wysoką jakością. Jednakże nie jest to takie proste, choć w dzisiejszych czasach problematyka jakości w dziedzinie transportu towarów przybiera na sile. Dzieje się tak z uwagi na kilka okoliczności. Jedną z nich, prawdopodobnie najważniejszą jest bardzo duża konkurencja, która wymusza wysoką jakość oferowanych usług, ponieważ w innym przypadku klienci wybiorą firmę konkurencyjną. Dodatkowo, wzrastają wymagania ze strony klientów. Nie bez znaczenia jest także wzrost mobilności społeczeństwa oraz nasilona potrzeba wykonywania usług transportowych bardzo szybko.

Wysoka jakość w dziedzinie transportu krajowego i międzynarodowego związana jest również z rozwojem i poprawą całej infrastruktury transportowej. Dodatkowo, rzetelne firmy transportowe zatrudniają pracowników o coraz lepszych kwalifikacjach, którzy są specjalistami w swojej dziedzinie. Wysokie kompetencje zespołu wpływają pozytywnie na polepszenie jakości oferowanych usług. Oferowanie usług w oparciu o najwyższe standardy jest trudnym i wielce złożonym procesem, ale tylko dzięki wysokiej jakości możliwe jest osiągniecie sukcesu jakim jest zyskanie stabilnej pozycji na rynku.