W przypadku jazdy motocyklem komfort i bezpieczeństwo zazwyczaj idą ze sobą w parze. Dlatego nawet pozornie mało istotne elementy wyposażenia motocykli muszą być w przemyślany sposób dobierane i właściwie użytkowane. Do takich właśnie niedocenianych części zaliczają się szyby motocyklowe.
Podstawowym zadaniem szyby w motocyklu jest ochrona motocyklisty przed naporem powietrza oraz innymi przeszkodami, np. pyłem, kurzem, owadami czy zacinającym deszczem. Szyba odpowiedzialna jest także za wygodę – szybka jazda nie przyniesie nam żadnej przyjemności, jeśli w jej trakcie opór powietrza będzie naciskał na naszą klatkę piersiową. Odpowiedniej wielkości szyba znacząco zmniejszy też hałas wywołany silnym wiatrem wokół kasku. Oczywiście kluczowe dla jej skutecznego działania jest ustawienie pod odpowiednim kątem.
Wybierając szybę do naszego motocyklu powinniśmy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na to, czy jej wymiary korespondują z naszym wzrostem (im wyższy motocyklista, tym większa powinna być szyba). Nader często zdarza się, że ta zamontowana fabrycznie jest zbyt krótka i trzeba ją wymienić na tzw. szybę turystyczną, która może być nawet 2-3 razy większa od oryginalnej. Z wielkością szyby nie wolno jednak przesadzać, ponieważ przy jeździe w silnym deszczu niewiele widać przez zalaną taflę. Zaleca się, aby górna krawędź sięgała nie wyżej niż linia oczu kierowcy. Warto zwrócić uwagę także na materiał, z którego szyba jest wykonana. Szyby motocyklowe są zazwyczaj produkowane z akrylu bądź lexanu, przy czym ten drugi materiał jest trwalszy i bardziej odporny na zarysowania, a w związku z tym także bardziej bezpieczny. Ceny szyb wahają się od 250 do 700zł, przy czym ich wybór zależy od producenta. Jeśli nie ma on w ofercie szyb o odpowiednim rozmiarze, możemy zamówić sobie wykonanie szyby u jakiegoś rzemieślnika bądź kupić deflektor.
Deflektor to przedłużenie szyby motocyklowej poprzez zamontowanie na jej górnej części jeszcze jednej, mniejszej szybki. Stosowanie deflektorów jest zalecane dla tych kierowców, którzy chcą być całkowicie osłonięci od wiatru. Deflektor musi być duży, ponieważ zamontowanie zbyt małego nie zrobi żadnej różnicy. W niektórych wypadkach deflektor może być lepszym wyborem niż szyba turystyczna; np. w razie wspomnianego wcześniej ulewnego deszczu można go w prosty sposób odczepić i schować do bagażnika. Ceny deflektorów wahają się pomiędzy 140 a 400 zł.
Zarówno szyby motocyklowe jak i deflektory wymagają odpowiedniej konserwacji. Niestety, materiał, z jakiego są wykonywane nie jest tak odporny na porysowania jak np. szyby samochodowe. Dlatego odradza się używania płynów do mycia okien ze względu na zawarty w nich alkohol. Zamiast tego lepiej posłużyć się wodą z mydłem lub słabym płynem do mycia naczyń oraz miękką szmatką. Prawdziwą zmorą motocyklistów są owady gromadzące się na szybach ich pojazdów. Sposobem na pozbycie się ich jest okład z mokrego ręcznika. O ile producent szyby tego nie zakazuje, możemy też nawoskować szybę, co utrudni insektom przyklejanie się do niej.