Jeden trener biznesu powiedział kiedyś żartobliwie, iż mądrość jest rzeczą, którą Pan Bóg rozdzielił najsprawiedliwiej, bo nikt nie narzeka na jej brak. Przekładając żart filozofa na sytuację poważną należy wiedzieć, iż nie bardzo możemy polegać na własnym osądzie naszych umiejętności, wiedzy i kompetencji, dlatego też pracownicy powinni otrzymać wsparcie od takich osób jak psycholog i trener biznesu w procesie odkrywania swoich słabych punktów.
- Jak mówi trener i psycholog biznesu pierwszej pomocy udzielą nam jasno określone standardy pracy, zwłaszcza pracy menedżerskiej, które powinny obowiązywać w organizacji na wszystkich szczeblach zarządzania. W razie wątpliwości, czy określone działanie jest właściwe i zalecane przez organizacje, każdy pracownik ma możliwość zajrzenia do standardu i porównania się z nim. Jeśli dojdzie do wniosku, że jego sposób pracy jest daleki od obowiązującego standardu, może wybrać to, co chce w danej chwili poprawić na szkoleniach coachingowych.
- Drugą formą wspomożenia pracowników powinien być system prowadzonej co pół roku oceny wzajemnych potrzeb treningowych. Każdy z pracowników mógłby dostać pocztą wewnątrz firmową 10 kwestionariuszy, które rozesłałby do 10 wybranych przez siebie osób w firmie, z opinią których się liczy i którzy go znają na tyle, aby ocenić jego potrzeby. To może, ale nie musi być bezpośredni przełożony, mogą to być koledzy z tego samego zespołu, ale też wewnątrz firmowi dostawcy i klienci, coach, trener i psycholog biznesu lub ktokolwiek ważny dla danego pracownika. Każdy pracownik sam rozdaje formularze i sam je od wskazanych osób odbiera. Sam je analizuje i na tej podstawie opracowuje swój indywidualny plan rozwoju według ściśle określonego schematu coachingowego. Indywidualny plan rozwoju jest czymś w rodzaju biznesplanu, w którym walutą są punkty kredytowe. Pracownik powinien go modyfikować i uzupełniać, wykorzystując do tego rozmowy i spotkania ze swoim psychologiem i trenerem biznesu, doradcą rozwojowym lub grupą rozwojową. Indywidualne plany rozwoju wszystkich pracowników będą przesłane do administratora akademii firmowej, który na tej podstawie przygotuje wstępną ofertę szkoleń coachingowych i wybierze odpowiednie moduły.
- Trzecią forma wspomagania pracowników jest udział raz w miesiącu w spotkaniu zespołu rozwojowego w którym uczestniczy również psycholog i trener biznesu. W czasie spotkania zespołu każdy powinien mieć do dyspozycji 20 min, aby podzielić się swoimi problemami i uzyskać poradę od coacha i trenera biznesu, jak najlepiej realizować swój indywidualny plan rozwoju. Trener biznesu grupy byłyby coach specjalnie w tym celu przeszkolony. Ponieważ umiejętność kierowania rozwojem swoich pracowników jest jedną z podstawowych umiejętności menedżerskich, tak wiec na kurs coachingowy rozwoju powinni się zgłaszać głównie kierownicy, choć obecność innych jest także mile widziana. Biorąc pod uwagę, że zespół rozwojowy może składać się z 4-6 pracowników, którzy spotykają się raz w miesiącu i w których uczestniczy z trener biznesu, można obliczyć – ilu coachów jest potrzebnych, zakładając, że coach nie powinien odbywać więcej niż jednego takiego zebrania w tygodniu. Po przeszkoleniu lista coachów powinna być udostępniona wszystkim pracownikom, którzy będą mogli się zapisać do dowolnego trenera biznesu, aby z nim pracować. Żaden pracownik nie powinien mieć obowiązku zapisania się do swojego przełożonego. Żaden też kierownik nie musi być liderem takiego zespołu. Spotkania zespołu rozwojowego powinny odbywać się zawsze o stałej porze i w stałym miejscu.
- Czwartą formą pomocy jest tzw. „donos coachingowy„. Może to być list drukowany lub elektroniczny do osoby ocenianej lub do administratora, który może wysłać każdy pracownik, żeby wskazać na wąski, szczegółowy obszar, w jakim powinien się ktoś poprawić. Można stworzyć konto mailowe o nazwie „Uśmiechnij się” i ustalić hasło 123456789. Po zalogowaniu się na konto można będzie wyrazić swój pogląd na temat potrzeby kształcenia konkretnej osoby.