Nie każdy kto kupuje nowy rower od razu zastanawia się po jakich trasach będzie najczęściej nim jeździł. Niestety taka niewiedza i brak wcześniejszego rozeznania tematu bardzo często skutkuje kupnem roweru niedostosowanego do własnych potrzeb. To częsty obrazek spotykany w polskich miastach, gdzie wciąż wiele osób jeździ po asfaltowych drogach na tzw. góralach – rowerach przystosowanych do jazdy po nierównościach i bezdrożach, a nie gładkiej i równej nawierzchni. Oczywiście ktoś powie, że miejskie drogi w Polsce są jak wyboista trasa w środku pustkowia. Nie popadajmy jednak w skrajności. Nie jest znowu tak najgorzej i typowy miejski rower powinien na polskich, miejskich drogach, radzić sobie wystarczająco dobrze.
Kluczem do wygodnej i ekonomicznej, czyli nie wymagającej nadmiernego wysiłku fizycznego jazdy rowerem w mieście, będzie dobór odpowiednich opon. Opony rowerowe podobnie jak opony samochodowe wyposażone są w bieżnik, który nadaje im określoną przyczepność. W warunkach jazdy miejskiej, po równej nawierzchni, sprawdzą się opony z drobnym bieżnikiem typu semi-slick lub slick. Opór stawiany przez takie opony jest minimalny, dzięki czemu jazda rowerem wymaga mniej wysiłku, a przy okazji jest zdecydowanie cichsza. Rowerowe opony standardowo montowane we wspomnianych góralach to zupełnie inny rodzaj opon. Posiadają one gruby bieżnik, co pomaga w jeździe po grząskim i nierównym terenie, zwiększając przyczepność, ale i jednocześnie opór w czasie jazdy. Jazda na takich oponach po równej i twardej nawierzchni jest wolniejsza niż w przypadku opon z delikatnym bieżnikiem, a dodatkowo powoduje większy hałas.
Drugim elementem, na który warto zwrócić uwagę dobierając opony rowerowe do jazdy miejskiej, jest ich rozmiar. Zasadniczo sprawa wygląda tak – im większa średnica opony, tym szybciej rower będzie jechał, a my przy okazji będziemy odczuwać mniejsze zmęczenie. Naturalnie sama średnica opony musi być również dobrana do wielkości roweru, a rower z kolei do wysokości człowieka. Równie ważna jak średnica opony, jest jej szerokość. Im opona węższa, tym mniejszy będzie stawiała opór. Jednak zbyt wąska opona może być przyczyną mniej stabilnej jazdy, a przy śliskiej nawierzchni, upadku.
Opony rowerowe powinniśmy zatem dostosować do warunków, w jakich będziemy korzystać z roweru. Do jazdy typowo miejskiej, optymalne powinny być zatem opony z rodzaju semi-slick. Nie są one zbyt wąskie, co chroni przed niebezpiecznym poślizgiem. Jednocześnie nie mają grubego bieżnika, dzięki czemu nie stawiają dużego oporu w czasie jazdy.