We Wrocławiu już od kliku lat działa zintegrowany system wypożyczalni rowerów miejskich, z którego korzystają tysiące mieszkańców oraz przyjezdnych odwiedzających stolicę Dolnego Śląska. Przyznać trzeba, że zdecydowana większość użytkowników to młode osoby, zwłaszcza studenci, przez co podstawowy cel, jakim było ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta, wciąż nie został osiągnięty. Promowaniu przesiadki z samochodu na rower nie sprzyja również ograniczony zasięg systemu wypożyczalni rowerowych. Co prawda jest ich coraz więcej, ale wciąż nie dają one pełnej alternatywy komunikacyjnej dla obszaru całego miasta, a zwłaszcza jego obrzeży – tutaj miejsc, gdzie można by było pożyczyć rowery miejskie po prostu nie ma.
A jak działa wrocławski system roweru miejskiego? Podobnie jak w innych miastach. By móc korzystać z wypożyczalni sprzętu rowerowego, trzeba zarejestrować się w systemie. Wystarczy wejść na odpowiednią stronę (adres można znaleźć na głównej stronie urzędu miejskiego Wrocławia), podać wymagane dane, zaakceptować regulamin wypożyczania sprzętu wraz z obowiązującym cennikiem, a następnie wnieść symboliczną opłatę aktywacyjną. Po przejściu procesu rejestracji od razu można przejść do pierwszej lepszej wypożyczalni i wziąć z niej rower – pierwszych 20minut jazdy jest bezpłatne, później płacimy za każdą godzinę użytkowania (za pierwszą 2zł, za kolejne 4zł). Nie stanowi to większego problemu, jeśli z roweru będziemy korzystać w centrum miasta. Tutaj jest wiele punktów, do których możemy odstawić rower i wziąć z nich nowy – tym sposobem możemy jeździć po mieście praktycznie za darmo.
Jak działają wypożyczalnie? Podchodzimy do terminalu z rowerami, wybieramy ikonę wypożycz, a następnie autoryzujemy nasze działanie – dostaniemy kod na telefon komórkowy, możemy skorzystać również ze specjalnej kary miejskiej lub karty kredytowej. Rowery miejskie zabezpieczone są szyfrem i tylko w ten sposób uda nam się je wypiąć ze stacji dokującej. Po skończonej jeździe rower należy odstawić do najbliższej stacji. Wtedy wpinamy go po prostu do zamka i zabezpieczamy linką z zamkiem szyfrowym – oddanie roweru również musi zostać autoryzowane, w ten sposób kończy się okres wypożyczenia roweru.
Podstawową barierą, z jaką spotykają się rowery miejskie we Wrocławiu, jest wciąż kiepska infrastruktura rowerowa, zwłaszcza brak wyznaczonych ścieżek rowerowych w centrum miasta. Nadal mało jest terminali, z których można wypożyczać rowery, a ich rozmieszczenie na terenie miasta jest nierównomierne. Pewnym ograniczeniem w działaniu systemu jest również klimat – wypożyczalnie są zamknięte w okresie zimowym (od grudnia do marca).