Przepisy prawa jasno formułują kwestie tego, na jakich zasadach udostępniana jest odzież robocza oraz ochronna dla pracowników, którzy pracują w warunkach wymagających dodatkowej ochrony zdrowia. Trzeba mieć na uwadze, że w wielu przypadkach stosowanie odzieży ochronnej jest niezbędne ze względu na higienę i bezpieczeństwo pracy, a w innych sytuacjach odzież taka jest po prostu jednym z elementów, które pracodawca ustalił na dane stanowisko. Kto powinien zapłacić za taką odzież? Czy pracodawca zawsze ma obowiązek ją zapewniać?
Przede wszystkim należy rozróżnić kwestie odzieży ochronnej i roboczej. Ta pierwsza musi być zapewniona przez pracodawcę, jako że zwykle dotyczy sytuacji, w których pracownik bezpośrednio styka się z zagrożeniem życia i zdrowia i nie może wykonać swoich obowiązków bez posiadania odpowiedniego zabezpieczenia. Mowa tu o pracy np. w laboratorium czy szpitalu. Jednocześnie jednak odzież robocza to inna kategoria odzieży – jest ona niezbędna do wykonywania pracy w sytuacji nie tylko zagrożenia dla zdrowia w razie wypadku, ale również po to, aby zabezpieczyć własne rzeczy pracownika.
W zasadzie wyjścia są dwa: pracodawca może samodzielnie udostępnić odpowiednią odzież albo wymagać od pracownika, aby ją zorganizował, jednocześnie wypłacając mu stałą kwotę z tego tytułu. Zazwyczaj takie elementy jak szelki bezpieczeństwa są zapewniane bezpośrednio przez pracodawcę, bo mogą być wielokrotnego użytku dla różnych pracowników, a jednocześnie dla samego pracownika mogą być zbyt dużym i niepotrzebnym wydatkiem. Podobnie wygląda kwestia w przypadku, gdy chodzi o zapewnienie takich elementów odzieży jak spodnie robocze – wówczas pracodawcy wybierają zwykle opcje, które są regulowane i posiadają specjalne szelki, dzięki czemu kilku różnych pracowników po odświeżeniu stroju może z niego korzystać.
Niemniej, bywają sytuację, gdy np. obuwie robocze czy rękawice robocze pozostają w gestii pracownika. Jest to o tyle zrozumiałe, że obie te rzeczy trzeba kupować w dopasowaniu do konkretnych rozmiarów danej osoby – w przeciwnym wypadku praca może stać się niewygodna, a źle dopasowany strój może być przyczyną wypadku z miejscu pracy. Wówczas pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny swojemu pracownikowi, który zdecydował się na zapewnienie sobie własnych elementów odzieży roboczej.
Trudno powiedzieć, która z opcji jest korzystniejsza – na pewno zarówno pracownik, jak i pracodawca mają możliwość kupienia wielu produktów w atrakcyjnych cenach. Różnica jest taka, że często pracodawca znajdzie sklep bhp aitbhp.pl, w którym zostaną mu zaproponowane ciekawe obniżki cen.