Nie ulega wątpliwości, ze jednym z najbardziej powszechnych pomocy dydaktycznych w procesie nauczania biologii w szkołach na różnych etapach kształcenia, są mikroskopy optyczne. Choć ich popularność bez wątpienia z roku na rok rośnie, to jednak wielu klientów ma szalenie wielki problem z rozróżnieniem podstawowych ich rodzajów oraz odczuwa problemy w kwestii doboru odpowiednich jego parametrów.
Pierwszym rodzajem mikroskopu jest model optyczny biologiczny, w szczególności polecany studentom oraz uczniom. Tego rodzaju pomoce dydaktyczne mogą posłużyć do oglądania określonych obiektów, przez które może przedostać się wiązka światła naturalnego albo sztucznego. Możliwe powiększenia: 20x-40x do 400x-1600x.
Kolejny rodzaj mikroskopów stanowią te stereoskopowe, które służą do oglądania obiektów trójwymiarowych. W tym przypadku nie zachodzi konieczność, aby poddane obserwacji przedmioty były transparentne. Dlatego pod obiektyw możemy umieścić całego owada, fragmenty skał i minerałów, próbek gleby, ale także próbek metali. Możliwe powiększenia od 10x-20x do 40x-60x. Tego rodzaju pomoce dydaktyczne umożliwiają również oglądanie obiektu pod dwoma typami mikroskopów. Mowa m.in. o skrzydłach owadów czy ich odnóżach, które są transparentne.
W przypadku dokonywania kolejnych podziałów mikroskopów, pod uwagę musimy wziąć ilość okularów. W tym zakresie możemy wyróżnić typy monokularowe, które zostały wyposażone w jeden okular. Do oglądania określonego obiektu potrzebne jest przykładanie do okulara jednego oka. Inny rodzaj tych pomocy dydaktycznych obejmuje mikroskopy binokularowe, które zostały wyposażone w dwa okulary, co jak nie trudno się domyśleć sprawia, że do oglądania danego obiektu używa się obu oczu. Ich konstrukcja przypomina lornetkę, ponieważ w obu przypadkach możemy mówić o możliwości regulacji dioptrii na jednym z okularów, co jest szczególnie istotne w sytuacji, kiedy dokucza nam wada wzroku. Jeszcze innym rodzajem mikroskopu są modele trójokularowe (mikroskopy biologiczne, jak stereoskopowe), w których trzeci okular zwykle służy do podłączenia kamery mikroskopowej albo aparatu fotograficznego. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest przeniesienie oglądanego obrazu na ekran lub wykonania fotografii. W sprzedaży można spotkać również mikroskopy tradycyjne oraz cyfrowe, a także z funkcją podświetlania oraz bez.
Jak zatem widać, pomoce dydaktyczne w formie mikroskopów mogą występować pod wieloma postaciami. Konkretny ich wybór jest uzależniony od naszych osobistych preferencji oraz zapotrzebowania.