Świadectwo pracy stanowi dokument, w jakim pracodawca potwierdza nasze zatrudnienie oraz dostarcza informacji kolejnemu pracodawcy.
Bez względu na okoliczności rozwiązania stosunku pracy, należy mu się świadectwo- nie ważne czy pracownik złożył wypowiedzenie czy został zwolniony. Wyjątkiem od tej zasady nie są nawet umowy terminowe, zawarte po 21 marca 2011 roku.
Umowy terminowe to umowy o pracę na okres próbny, na czas określony lub też na czas wykonywania określonej pracy. Nie ważne, ile takich umów zawrzemy, to pracodawca jest zobligowany do wydania jednego świadectwa pracy obejmującego wszystkie stosunki pracy.
Zgodnie z dniem 21 marca 2011 roku weszły w życie przepisy o konieczności wydania świadectwa nawet po zakończeniu umowy terminowej, jeśli pracownik nadal jest zatrudniony na umowę o pracę.
Świadectwo pracy winno być wydane, jak najszybciej po rozwiązaniu czy też wygaśnięciu stosunku pracy.
Co powinno zawierać takie świadectwo pracy?
Ważne są informacje takie jak:
– okres pracy,
– rodzaj wykonanej pracy,
– stanowisko,
– tryb rozwiązania stosunku pracy.
Na prośbę w świadectwie pracy mogą być zawarte także informacje o kwalifikacjach, wysokości wynagrodzenia za pracę. Kiedy pojawią się błędy w świadectwie, pracownik może domagać się poprawy w ciągu 7 dni.
Jeśli nie otrzymamy przysługującego nam dokumentu, może dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Najlepiej jest sprawdzić dokument, odbierając go od pracodawcy. Jeżeli pracodawca nie wyda w terminie świadectwa pracy, wówczas pracownikowi przysługuje roszczenie. Warto wiedzieć, iż nie uzyskamy większego odszkodowania niżeli wysokość wynagrodzenia za okres bez pracy.