Handel odzieżą to całkiem dochodowy biznes, dlatego co roku przybywa na rynku sklepów z ubraniami, pojawiają się też zupełnie nowe marki. Własny sklep to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza dla tych, którzy mogą zainwestować w jego otwarcie pokaźną sumę pieniędzy. Otwarcie sklepu wiąże się z wieloma wyzwaniami. Trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów-target, rodzaj asortymentu, funkcjonalne wyposażenie sklepu odzieżowego, sam lokal itd. Do tego dochodzi cała masa papierkologii, czyli spraw czysto formalnych. Kluczem do sukcesu, czyli powstania biznesu jest odpowiednie przygotowanie i postępowanie krok po kroku.
Lokalizacja
Nawet najlepsze pomysły upadają bez odpowiedniej lokalizacji, która w przypadku sklepu odzieżowego jest podstawą. Sklep wolnostojący zapewni nam niezależność, ale też będzie generował wyższe koszty eksploatacji. Autonomiczny lokal wskazuje jednak na pewną swojskość i indywidualne podejście do klientów, co zdecydowanie przyciąga osoby poszukujące dobrego kontaktu ze sprzedawcą. Dobrą lokalizacją jest również sklep w galerii handlowej, przez którą przechodzą codziennie tłumy ludzi, czyli naszych potencjalnych klientów.
Wyposażenie
Funkcjonalne wyposażenie sklepu odzieżowego to podstawa. Ludzie chętnie wracają do tych punktów, w których z łatwością mogą przeszukać wieszaki i półki. Konkretne modele regałów i wieszaków są zależne od rodzaju wprowadzonego asortymentu i powinny współgrać zarówno z ubraniami jak i ogólnym wystrojem sklepu. Najlepiej sprawdzają się duże wieszaki stojące, na których można dobrze wyeksponować koszule, sukienki, tiszerty, spódnice, spodnie, płaszcze, kurtki, marynarki.
Target
Przyszły przedsiębiorca koniecznie musi określić swoich klientów – czy asortyment ma być skierowany do kobiet, mężczyzn czy może obu płci. Druga rzecz to wiek osób, do których mamy trafić z ofertą- dorosłych, dojrzałych, matek, a może nastolatków czy dzieci. Możliwości są ogromne i warto dostosować je do planowanej lokalizacji, np. na osiedlu większe wzięcie będzie miał sklepik z ubrankami dla niemowląt , dzieci i osób dojrzałych, zaś w galerii handlowej więcej chętnych znajdzie się na odzież dla nastolatków i młodych osób. Warto też pamiętać o dodatkach do ubrań, które dopełniają look, czyli apaszki, paski, naszyjniki. Tego typu drobiazgi sprawią, że klientom pozostanie w głowach obraz sklepu funkcjonalnego i zapewniającego kompleksową obsługę. Ta zasada nie dotyczy jednak obuwia. Sklep z butami to zupełnie inna sprawa i wymaga innego podejścia, wyposażenia sklepu itd.