Klasyczne pozycjonowanie stron internetowych obejmuje słowa kluczowe, które odpowiadają ofercie i branży, w której funkcjonuje dana firma. Nie wyczerpuje ono jednak zagadnienia widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach. Niewielu pamięta o tym, by zadbać także o wyniki wyszukiwań dla zapytań o markę, nazwę firmy, czy konkretne produkty firmy.
W odpowiedzi na takie zapotrzebowanie na rynku usług internetowych pojawiło się niedawno
SEO wizerunkowe, zwane również pozycjonowaniem wizerunkowym.
Jak sama nazwa wskazuje, chodzi o stworzenie pozytywnego wizerunku marki w Internecie, i dotyczy głównie dużych firm, które są rozpoznawalne na rynku. SEO wizerunkowe jest związane z ukierunkowanymi zapytaniami o konkretną markę. Główny cel wizerunkowego SEO to kontrolowanie jak największej ilości wyników dla takich zapytań.
Na pierwszym miejscu powinna znaleźć się oficjalna strona internetowa firmy. Dobrze jeśli mamy także kontrolę nad innymi wpisami w pierwszej dziesiątce. Idealnie jeśli potrafimy zagospodarować całą pierwszą stronę wyników wartościowymi linkami, zawierającymi informacje o firmie.
Niewykorzystanie tej szansy może się wiązać z określonymi konsekwencjami.
Anonimowość Internetu ma swoje dobre i złe strony. W tym przypadku mamy do czynienia z negatywnymi skutkami anonimowości. Często zdarza się, że link do strony firmowej znajduje się w otoczeniu negatywnych, niepochlebnych opinii na jej temat, pochodzących na przykład z forów internetowych. W tych przypadkach wskazane byłoby skorzystanie z usług agencji oferującej SEO wizerunkowe.
Kampania obejmuje działania długofalowe, tworzenie i publikowanie pozytywnych informacji o firmie w Internecie. Wykorzystuje się do tego między innymi specjalnie stworzone strony internetowe, które następnie są pozycjonowane, a także serwisy społecznościowe, pliki wideo, obrazy itd.
Warto, żeby publikowane informacje były możliwie jak najbardziej zróżnicowane, i dotyczyły różnych pól działalności firmy – aktualności, nowości ofertowych, zdobywania nowych rynków, a także np. działań pozabiznesowych.
To, co się ukazuje po wpisaniu marki do wyszukiwarki, ma istotne znaczenie dla jej postrzegania przez Klientów. Jeśli Internauci oprócz linku do strony firmowej, znajdą także ciekawe treści o firmie na innych stronach, z pewnością uznają, że firma jest profesjonalna i wszechstronna.
SEO wizerunkowe może być znaczącym rozszerzeniem działań marketingowych w Internecie, które przyniesie bardzo dobre efekty.
Konsolidacja działań – klasycznego pozycjonowania i jego nowoczesnej odmiany jest bardzo wskazana w przypadku dużych firm, o znaczącej pozycji na rynku, lub mniejszych, które chcą dopiero zbudować swoją markę w Internecie. Tradycyjne pozycjonowanie ma służyć pozyskaniu nowych Klientów, SEO wizerunkowe natomiast pozwala wykreować i podtrzymywać pozytywny obraz firmy.