Niezależnie gdzie mieszkasz, w dużej metropolii, czy mieście wojewódzkim, w Polsce, czy zagranicą, jesteśmy przekonani, że przynajmniej raz w życiu widziałeś polskiego bizona. Nie bizona w kontekście ssaka zamieszkującego Puszczę Białowieską, lecz w kontekście najpopularniejszej maszyny rolniczej polskiej produkcji. W tym artykule dowiesz się więcej o kombajnie Bizon.
Bizon to polski kombajn stworzony do zbioru i młócenia zbóż, słonecznika, rzepaku, a także kukurydzy i wielu innych płodów rolnych przy zastosowaniu odpowiednich modernizacji i dodatkowych podzespołów. Produkowany był, bo na przełomie tysiąclecia produkcja została przerwana po prywatyzacji spółki, przez Fabrykę Maszyn Żniwnych (w skrócie FMŻ) w Płocku. Historia FMŻ sięga przełomu XIX i XX wieku, do dnia dzisiejszego jest to największa fabryka produkująca kombajny zbożowe w centralnej Europie. Po przejęciu fabryki przez spółkę Case New Holland, produkcja Bizona, już w nowych, żółto-niebieskich barwach została wznowiona w 2006 roku. Płockie fabryki, mimo kryzysu, ciągle się rozwijają, zdobywając nie tylko rynki maszyn, ale i ciągników rolniczych
Kombajny zbożowe z Fabryki Maszyn żniwnych w Płocku nazwane zostały przez swoje kształty Bizonami. Ich produkcja rozpoczęła się w latach 70. ubiegłego stulecia, ze względu na duże zapotrzebowanie Państwowych Gospodarstw Rolnych na maszyny przeznaczone do zbiorów płodów rolnych. Historia polskich kombajnów zbożowych rozpoczęła się już pod koniec lat 50. XX wieku, kiedy do produkcji seryjnej trafiła Vistula. Było to pierwsze urządzenie samojezdne, umożliwiające w stu procentach mechaniczny zbiór zbóż, rzepaku i ryżu. Ze względu na archaiczną konstrukcję, Vistula nie przyjęła się wśród polskich rolników. Przyszedł więc czas na Bizona…
Jako pierwszy do seryjnej produkcji trafił model Z040. Literka Z w nazwie każdego modelu oznaczała przeznaczenie maszyny rolniczej. W tym przypadku, oznaczała maszynę rolniczą przeznaczoną do zbioru i omłotu zbóż z polskich pól. Większość modeli Bizona różni się przede wszystkim rozmiarami, a także drobnymi modyfikacjami i ulepszeniami, mającymi na celu poprawę jakości omłotu i przyspieszenie zbiorów. W kolejnych modelach zmianom ulegały między innymi sekcja silnikowa, kierownicza, hydrauliczna, a także powiększanie zbiornika ziarnowego czy poszerzenie hedera, czyli przedniej części kombajnu zbożowego. W ostatnich latach produkcji większą uwagę poświęcono także komfortowi pracy rolnika poprzez możliwość montażu klimatyzacji, bądź układu ogrzewania. Niektóre wersje Bizona posiadały wyświetlacze informujące o stanie koszenia, wyświetlające informacje o parametrach pracy i innych detalach związanych z pracą.
Bizon znany był nie tylko w Polsce. Stworzono także kilka wersji eksportowych tej maszyny rolniczej, które trafiły między innymi do Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Finlandii, Hiszpanii, Pakistanu, a także do Syrii czy Danii. Zaletami polskiej konstrukcji w II połowie XX wieku były przede wszystkim niska cena w stosunku do wydajności i ekonomiczności. Dlatego więc, Bizon trafił do tysięcy, dziesiątków tysięcy, a może i setek tysięcy gospodarstw rolnych na całym świecie.
Bizon, mimo starzejącej się z biegiem lat konstrukcji, nadal pozostawał będzie dominującą maszyną rolniczą w Polsce. Konstrukcja na nasze, niezbyt wymagające warunki, sprawuje i będzie sprawować się wręcz idealnie. Także ze względu na stosunkowo niską cenę kombajnu z drugiej ręki i łatwy dostęp do części zamiennych.
Części zamienne do kombajnu Bizon nabyć można w wielu polskich sklepach rolniczych. Ty zaś, poszukując części powinieneś kierować się nie tylko ceną, ale także jakością wykonania. Bo wykorzystanie dobrych części zamiennych, z dobrej jakości materiałów zagwarantuje Ci bezawaryjną i skuteczną pracę w polu na wiele sezonów.