Każdy pojazd silnikowy do poruszania się potrzebuje powietrza, które jest zasysane do komory spalania. Bez powietrza silnik nie byłby w stanie pracować, dławiłby się, co skutkowałoby szybkim zgaśnięciem napędu i uniemożliwieniem dalszej jazdy. Jednak inżynierowie, którzy tworzą samochody i motocykle, mieli uporać się z jeszcze jednym problemem – jak oczyścić powietrze, które dostaje się do komory spalania?
Filtry powietrza
Auta poruszają się w różnych warunkach. Oczywiście to tyczy się także motocykli i innych pojazdów, które potrzebują powietrza. Niestety, w niektórych warunkach ilość pyłu lub zanieczyszczeń w powietrzu jest po prostu groźna dla silnika. Wyobraźmy sobie pył lub drobne ziarenka piachu, które dostają się do komory spalania i następnie do silnika. Jedno ziarno potrafi zasiać spustoszenie, niszcząc serce pojazdu od wewnątrz. Wymyślono więc filtry powietrza, czyli specjalistyczne dodatki układu dolotowego, które najpierw filtrują powietrze, aby później dopuścić je do komory spalania. Jeżeli nie zadbamy o filtr powietrza, do silnika mogą dostawać się różnego rodzaju zanieczyszczenia, co drastycznie skróci żywotność jednostki napędowej. Należy pamiętać, że filtry powietrza to części eksploatacyjne – zwykle wymienia się je po kilkunastu tysiącach kilometrów. Jednak w przypadku aut, które podróżują po szosach szutrowych, filtry czyści i wymienia się znacznie częściej.
Rozróżniamy dwa rodzaje filtrów powietrza, mokre i suche. Suche filtrują powietrze bez pomocy oleju (obecnie najczęściej stosowany rodzaj filtra). Mokre natomiast do filtracji wykorzystują olej. W obu przypadkach filtry pełnią tą samą rolę – mają za zadanie oczyszczać powietrze dostające się do komory spalania. Filtry oczywiście można, a nawet trzeba czyścić. Jednak należy robić to ostrożnie i umiejętnie – zbudowane są one z papieru, siatek lub bawełny (w zależności od rodzaju i pojazdu). Nieostrożne czyszczenie lub zaniedbania wymiany filtra skracają żywotność silnika, co z kolei prowadzi do poważnych awarii. Dlatego mechanicy zalecają kontrolę stanu filtrów powietrza przynajmniej raz do roku. Tylko wtedy mamy pewność, że układ filtrujący jest sprawny i że do silnika nie dostanie się to, co nie powinno się do niego dostać. Skłonić nas do wymiany powinny także ceny – filtry powietrza nie są drogie. Nawet wersje sportowe kosztują relatywnie mało w stosunku do tego, za jaką funkcję w silniku i działaniu pojazdu odpowiadają. Warto porównać koszty serwisu i koszty remontu lub wymiany silnika – to powinna być najlepsza motywacja.