Precel to inaczej krótki tekst (najczęściej ma około 1000 znaków ze spacjami), który służy do umieszczania go na stronach typu presell pages. Oczywiście nie jest powiedziane, że precel musi mieć dokładnie 1000 znaków ze spacjami – jest to umowna ilość, która służy do rozliczania się ze zleceniodawcami, ponieważ podaje się cenę właśnie za 1000 znaków.
Czym się charakteryzuje precel?
Przede wszystkim jest to tekst dla robotów, nie dla ludzi. Nie musi on mieć wysokiej wartości merytorycznej, aczkolwiek nie wolno zapominać o zasadach gramatyki, ortografii czy interpunkcji. To, że precel jest umieszczany na blogach preclowych nie oznacza, że żaden człowiek nie będzie go czytał. Nie trzeba oczywiście szukać specjalistycznych źródeł, aby napisać precla, jednak powinniśmy zachować pozory pełnowartościowego tekstu.
Precel służy do pozycjonowania konkretnej strony za pomocą słów kluczowych. Najczęściej wykorzystuje się jedno słowo kluczowe (np. motoryzacja) i w tekście, który się pisze należy zawrzeć parę razy dane słowo kluczowe w niezmienionej formie gramatycznej. Oznacza to, że jeśli mamy podane słowo „motoryzacja”, to jeśli użyjemy formy „motoryzacji”, to słowo to nie zostanie uznane za słowo kluczowe. Jest to niezwykle ważne podczas pisania precli, ponieważ nie możemy dopuścić do zbyt dużego zagęszczenia słów kluczowych, ponieważ roboty Google mogą to uznać za spam i uzyskamy odwrotny skutek od zamierzonego. Zwyczajowo pomiędzy kolejnymi słowami kluczowymi powinno być przynajmniej 150 znaków odstępu. Również na samym początku nie powinniśmy od razu umieszczać słów kluczowych. Niektórzy zleceniodawcy życzą sobie, aby przez pierwsze 200 znaków nie wystąpiło ani jedno słowo kluczowe, ale bezpieczną granicą jest 150 znaków.
Precle muszą być poprawnie napisane stylistycznie i tworzyć logiczną całość, dlatego często pojawiają się dosyć poważne problemy, gdy dostaniemy słowo kluczowe takie jak „perfumy kobieta”. Sam ten zwrot wydaje się nielogiczny, ale można z tego łatwo wybrnąć – otóż dopuszcza się w takim przypadku oddzielenie kolejnych słów za pomocą znaku interpunkcyjnego, np. „(…) takie perfumy. Kobieta na pewno będzie z nich zadowolona (…)”.
To są właśnie podstawy tworzenia precli, także jedyne co teraz zostaje to poćwiczenie tworzenia ich i znalezienie zleceniodawców.