Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, wokół nas w sieci czy prasie bez trudu znaleźlibyśmy wiele artykułów promocyjnych. Większość dotyczy produktów czy usług, rzadziej są to teksty opisujące całe firmy. Co jednak warto wiedzieć, zanim przystąpimy do pisania artykułu promocyjnego. Czym on w zasadzie jest?
Artykuły promocyjne to podstawa reklamy większości firm, szczególnie w branżach, które posiadają dużą konkurencję z długoletnią tradycją. Często nowa firma może wypromować swoje produkty czy usługi tylko dzięki odpowiednio stworzonym artykułom promującym – ale aby tak było, należy dobrze przygotować się do ich napisania.
Czym jest artykuł promocyjny?
Przede wszystkim należy sobie zadać pytanie o cel powstawania tego typu artykułów. „Reklama produktu” to cel bardzo ogólny, ponieważ reklama jako taka musi być również dostosowana nie tylko do potencjalnego odbiorcy, ale również warunków, w jakich jest tworzona, a także do samego produktu. W zasadzie artykuł promocyjny można by nazwać informacją, która jest ukryta w jednym z gatunków dziennikarskich. Reklama jako taka jest zwykle bezpośrednią formą promowania danych usług, produktów – w przypadku artykułu promocyjnego mamy do czynienia z bardziej pośrednią formą, która często, jeśli nie zostanie odpowiednio oznaczona, może wprowadzić czytelnika w błąd. Dlaczego?
Artykuł promocyjny, a nie… rzetelny?
Trudno jest mówić o rzetelności artykułu promocyjnego, głównie dlatego, że ta cecha ogranicza się w przypadku tego gatunku do rzetelnego opisania zalet danego produktu, co jest zwykle wplecione w dodatkową treść redakcyjną. Nieuważny czytelnik może nie zauważyć, że jest to forma reklamy, zaś uznać artykuł promocyjny za rzetelny tekst opisujący zalety i wady firmy czy produktu. Wówczas wprowadzony jest w błąd, dlatego też w wielu mediach obowiązuje zasada opatrzenia artykułu promocyjnego odpowiednim oznaczeniem. Nie zmniejsza to jego skuteczności, o której za chwilę, a pozostaje lepiej odebrane przez czytelników.
Czy artykuł promocyjny jest skuteczny?
Reklama zazwyczaj stanowi krótki tekst bądź obraz (zwłaszcza w mediach drukowanych), który ma w szybkim czasie przykuć uwagę odbiorcy oraz zadziałać na niego perswazyjnie. Co więcej, reklama odnosi się bezpośrednio do firmy czy produktu, dlatego też często bardziej wskazuje na to, o co w niej chodzi. Tymczasem artykuł promocyjny dotyka tematu w sposób pośredni, opisując nie tyle produkt, co np. korzyści z jego stosowania podczas konkretnej czynności, która jest dla nas z jakiegoś powodu opłacalna.
W artykule promocyjnym zamieścimy treść, która – oględnie mówiąc – będzie poniekąd treścią redakcyjną, czyli stworzoną dla czytelnika, a nie tylko w celach reklamowych. Taki sposób prezentowania pozwala na zamieszczenie większej ilości informacji dodatkowych, a także urozmaicenie zdjęciami, wykresami czy rozmaitymi formami graficznymi. Zazwyczaj przyciąga to uwagę czytelnika, i o ile tekst promocyjny jest napisany w sposób umiejętny oraz zaciekawi odbiorcę, to można liczyć na jego lepszy odbiór niż w przypadku krótkiej reklamy.
Artykuły promocyjne często budzą wątpliwości, jeśli chodzi o ich naturę moralną, zwłaszcza gdy nie są odpowiednio oznaczone dla czytelnika. Jednocześnie, mogą stanowić doskonałe źródło wiedzy dla odbiorcy, a także – ciekawą formę promowania pośredniego. Najlepsze rezultaty odnoszą, gdy połączone są na jednej powierzchni z typową reklamą.