Prowadząc własną firmę zapewne często zastanawiasz się jak zwiększyć obroty, co da efekt w postaci większego zysku. Jeśli nie masz pomysłu jak przyciągnąć większą rzeszę klientów, jedynym rozwiązaniem jest szeroko rozumiana reklama. Oczywistym jest założenie, że oferujesz produkty lub usługi, które są na wysokim poziomie a Ty dbasz o klienta. Bez takiego założenia nawet miliony złotych wydane na reklamę, nie dadzą efektu długofalowego. Bo skuteczna reklama charakteryzuje się efektem rozciągniętym w czasie. Optymalnym jest sytuacja, w której po pierwszym uderzeniu reklamowym, klienci przywiązują się do Twojej marki i sami polecają Cię swoim znajomym. W ten sposób nie musisz zwiększać nakładów na reklamę w czasie, a jedynie obserwować będziesz rosnące przychody. Prawda, że miła perspektywa?
Od czego zacząć?
Jeśli dopiero otworzyłeś firmę lub prowadzisz firmę już od jakiegoś czasu, ale nie prowadziłeś nigdy, żadnych działań marketingowych zapewne nie posiadasz logotypu firmy. Jest to podstawowa forma identyfikacji graficznej firmy (oprócz nazwy). Logotyp wbija się do świadomości szybciej niż myślisz. Aby w tej świadomości pozostał, logo musi spełnić kilka podstawowych warunków. Musi być prosty, czytelny, ponadczasowy. Im bardziej „udziwniony” tym trudniej go zapamiętać. Logo nie musi jednoznacznie kojarzyć się z branżą, w której działasz, a bardziej z cechami czy wartościami, które przyświecają Ci w prowadzeniu marki. Czy IKEA w logo ma jakiś mebel? Czy Mc’Donalds ma w logo jakąś żywność? Nie i Ty też nie powinieneś, bo nie wiesz, czy za kilka lat nie zmienisz profilu swojej działalności. Kupując meble u szwedzkiego producenta, nie kupujesz tak naprawdę mebli, tylko pewien styl życia, jednoznacznie identyfikujesz się z określonym podejściem do życia.
Dzisiejsza reklama jest już nauką. Reklama jest pojęciem tak szerokim jak fizyka czy chemia. Reklama ma swoje dziedziny, badania, odkrycia. Na przestrzeni kilku lat zauważalny jest trend do odwoływania się do emocji, uczuć. Nie reklamujemy samochodów w sposób: nasz silnik jest najlepszy, bo ma taką moc, taką sprawność, takie spalanie, takie uszczelki, zawieszenie składa się z takich i takich elementów co jest rewolucyjne. Nie. Producenci starają się przekonać, ze kupując dany model będziesz przynależał do danej grupy społecznej, będziesz czuł się bezpiecznie itd. Dlatego Ty też powinieneś ułożyć swój plan marketingowy, w którym zastanowisz się co oferujesz swoim klientom. Nie chodzi tylko parametry techniczne, wiedza, która interesuje nielicznych. Zastanów się jakie emocje może zaoferować Twój produkt.
Kolejne etapy reklamy
Mając logotyp, masz fundament, na którym można budować inne formy graficzne prezentacji Twojej firmy. Wizytówka, plakat, ulotka, strona internetowa, folder reklamowy i wiele więcej to wszystko jest dostępne, ale czy potrzebne? Wszystko zależy od okoliczności, od branży, w jakiej działasz. Najlepiej już na początku swojej działalności zleźć osoby, które pomogą Ci w reklamie, poprowadzą Cię, wytłumaczą. Bo nie miej złudzeń, reklamy nie ma się we krwi, tego trzeba się nauczyć. Agencja reklamowa jest miejscem, gdzie spotkasz fachowców w swojej dziedzinie. Niestety będziesz musiał się wykazać pewną dozą zaufania, bo niektóre działania mogą Cię zdziwić. Dlatego najlepiej zawrzeć umowę na efekt. Wtedy obie strony powinny być zadowolone. Do agencji reklamowej najlepiej udać się już na początku i jednej agencji reklamowej się trzymać. Wtedy lepiej się poznacie, a skuteczność działań marketingowych będzie większa.