Reklama doskonała – jeśli istnieje, niewiele przedsiębiorstw z niej korzysta. Dlaczego ? Na ogół z głupoty, jednak powodów może być wiele. W tym artykule postaram się rozjaśnić spojrzenie na reklamę z zupełnie innej strony niż na nią patrzymy codziennie, być może to spojrzenie pozwoli uniknąć błędów jakie popełniają przedsiębiorstwa każdego dnia wykonując dla siebie reklamy. Dobra reklama nie musi być droga – musi być wykonana z głową, jednak nie każdy kto reklamy projektuje myśli o konsekwencjach, większość patrzy tylko na pieniądze uzyskane z wykonanej pracy. Zatem warto zatrudniać profesjonalistów którzy mają pasję i powołanie do tworzenia lepszego świata – to procentuje, i jest szczególnie ważne dla każdej firmy.
Krótko o mnie
Nazywam się Adrian Bysiak i nie chcę aby ten tekst był tak banalny jak tekst o naprawianiu pralek, więc napiszę krótko – od 10 lat wykonuję reklamy. Doświadczenie jakie zdobyłem w tym fachu pozwala mi ocenić surowym okiem pracę większości grafików. Wielu grafików osobiście wyszkoliłem, dałem im wizję na coś lepszego, jednak nie spotkałem takiego który tworzy dla samego tworzenia czegoś lepszego, który w reklamie widzi nie tylko zarobek ale i pasję, czy rywalizację. Uważam że jest to podstawa u każdego dobrego grafika, jeśli w grę wchodzi tylko kasa – reklamy będą, jednak czy będą reklamami które przyciągają uwagę klienta, czy może będą czymś pospolitym jak wszystko inne co otacza nas każdego dnia.
Bo ktoś tak ma
To jest hasło które słyszałem przez wiele lat wykonując projekty dla swoich klientów. Nie ma nic gorszego niż wzorowanie się na kuzynie, koledze, czy innej firmie, szczególnie jeśli ona nie osiągnęła nic sensownego. Podczas swojej pracy wiele razy słyszałem „chcę kalendarzyk na wizytówce – bo brat sobie tak zrobił”, to znowu „Chcę mapkę dojazdową na wizytówce – bo konkurencja też ma”. Są to najgłupsze stwierdzenia jakie słyszałem. Patrzenie na to co mają inni nie przyniesie żadnej firmie rozgłosu – będziemy tacy sami jak inne firmy – tyle że gorsi, bo one były pierwsze. Warto więc poprosić grafika który wykonuje dla nas reklamę, aby zrobił ją sensownie, włożył w nią całe serce, i sprawił że wizytówka którą wręczymy potencjalnemu klientowi wywołała w nim jakieś emocje, w ten sposób potencjalny klient lepiej utrwali sobie nasze logo, oraz obraz całej firmy.
Nie-doskonałe reklamy
To takie które są przesadne, szczególnie na ten typ reklam chorują ludzie którzy nie mają gotówki. Decydują się na wykonanie baneru reklamowego powiedzmy o wymiarach 2 metry na 1 metr, oczywiście na takim banerze powinna być krótka, czytelna informacja, o konkretnym produkcie oraz dane kontaktowe no i widoczne, czytelne logo. Na ogół wiele firm rezygnuje z wstawienia logo na poczet zdjęcia które jest oczywiście nijakie, lub co gorsza mapki. Na banerze klient nigdy nie wypisuje jednej usługi, bo skoro płaci – miejsce trzeba wykorzystać, czyli wstawia zakres usług swój, oraz zaprzyjaźnionych firm. Jest ucieszony – wszystko czego pragnął zmieściło się na banerze. Dumny klient odbiera baner i wiesza go na ścianie budynku, po czym szybko okazuje się że odczytanie całego zakresu usług jest możliwe – tylko przez lornetkę. Czy ktoś widział kierowcę samochodu który prowadzi używając lornetki – ja nie.
Wniosek – jeśli chcecie stworzyć doskonałą reklamę, zapamiętajcie – esencja i nic więcej. Najlepiej wprowadzić opis jednego produktu, odpowiednio wyeksponować logo, w ten sposób zainteresowany klient na pewno nas znajdzie. Wypisywanie wszystkiego czym się zajmujemy nie ma sensu, czytelność jest nijaka, a reklama wygląda jak reklama sklepu z tanią odzieżą czy bazaru. Nikt w dzisiejszych czasach nie szuka takich firm, każdy patrzy na jakość oraz profesjonalizm.
Wszystko z innej parafii
To kolejna tragiczna forma reklamy popełniana w celu oszczędności. Otwieramy firmę, idziemy do pierwszego lepszego studia reklamy które robi dla nas wizytówki, nie mamy logo, nie mamy nic – a więc – zrobią. Chwilę później okazuje się, że potrzebujemy szyldu i bannerów reklamowych, inne studio wyceniło taniej – więc korzystamy z jego usług, nie mamy plików wektorowych czy edycyjnych w innej formie, nowa firma, nowe logo – mamy już dwa, ale super ! Oklejenie auta, które najtaniej wyceniła trzecia firma – i znowu nowe logo, nowy styl. Nic się kupy nie trzyma. Teoretycznie i praktycznie pokazując nasze 3 reklamy jednemu klientowi, gdyby nie to że adres i dane kontaktowe są te same, klient nie poznałby że to jedna firma. Należy więc pamiętać – robiąc reklamy skupmy się na podstawach, wykonajmy logo którym zawsze będziemy się posługiwać, a najlepiej całą identyfikację wizualną firmy u jednej osoby. Wszystko musi ze sobą współgrać i być połączone – to zagwarantuje nam sukces podczas reklamowania. Czasami niższa cena jaką zapłacimy za jedną z usług, jest niewarta tego co tracimy zmieniając styl, a kiedy firma nie jest znana jest to najgorsza rzecz jaką można zrobić.
Reklama doskonała
Przede wszystkim nie skupia się na wyglądzie – a na tym skupia się większość właścicieli firm. Należy pamiętać, że reklama nigdy nie jest tworzona aby się podobać, reklama ma spełniać swoje zdanie jakim jest przyciąganie klientów zainteresowanych konkretną usługą. Dobry specjalista będzie wiedział jak to zrobić. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, że reklamy mają kilka zadań, jedne mają rozśmieszać, inne mają drażnić, jeszcze inne wzbudzać kontrowersję – wszystko po to by były zapamiętane. Reklama doskonała nie musi być droga, może to być ulotka która rozbawi klienta, może to być wizytówka która zaskakuje, a może strona internetowa wykonana w nietypowy i oryginalny sposób. A więc – nigdy nie sugerujmy się innymi, róbmy to co najlepsze, słuchajmy specjalistów i zmierzajmy ku doskonałości. Dobry grafik przeprowadzi ankietę wykonanej reklamy, zapyta kilkadziesiąt osób, na tej podstawie jest w stanie stwierdzić czy zamierzony efekt będzie odpowiedni w momencie wypuszczenia reklamy na światło dzienne. Jeśli prowadzisz działalność i szukasz odpowiedniego specjalisty – myślę że nim jestem, i chętnie stworzę dla Ciebie reklamę.